ZADÁNÍ ÚZEMNÍHO PLÁNU STARÝ VESTEC schvalující orgán Zastupitelstvo obce Starý Vestec datum schválení číslo usnesení Usnesení č. jméno oprávněné osoby Zdeněk Moc, starosta podpis otisk úředního razítka pořizovatel Městský úřad Lysá nad Labem, stavební úřad, Husovo nám. 23, 289 22 Lysá nad Labem jméno oprávněné úřední osoby Ing. Markéta Kučerová, referent stavebního úřadu datum zhotovení návrhu zadání Prosinec 2017 podpis otisk úředního razítka Obsah Důvod pořízení územního plánu Starý Vestec ....................................................................... 3 A. POŽADAVKY NA ZÁKLADNÍ KONCEPCI ROZVOJE ÚZEMÍ ..................................... 4 A.1. Požadavky na urbanistickou koncepci ..................................................................... 4 A.2. Požadavky na ochranu a rozvoj hodnot území ........................................................ 4 A.3. Požadavky na koncepci veřejné infrastruktury ......................................................... 5 A.4. Požadavky na koncepci uspořádání krajiny ............................................................. 6 A.5. Upřesnění požadavků vyplývajících z PÚR ............................................................. 9 A.6. Upřesnění požadavků vyplývajících ze ZÚR............................................................ 9 A.7. Upřesnění požadavků vyplývajících z ÚAP ............................................................10 A.8. Upřesnění dalších požadavků ................................................................................10 B. POŽADAVKY NA VYMEZENÍ PLOCH A KORIDORŮ ÚZEMNÍCH REZERV A NA STANOVENÍ JEJICH VYUŽITÍ, KTERÉ BUDE NUTNO PROVĚŘIT ....................................12 C. POŽADAVKY NA PROVĚŘENÍ VYMEZENÍ VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÝCH STAVEB, VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÝCH OPATŘENÍ A ASANACÍ, PRO KTERÉ BUDE MOŽNÉ UPLATNIT VYVLASTNĚNÍ NEBO PŘEDKUPNÍ PRÁVO .....................................................13 D. POŽADAVKY NA PROVĚŘENÍ VYMEZENÍ PLOCH A KORIDORŮ, VE KTERÝCH BUDE ROZHODOVÁNÍ O ZMĚNÁCH V ÚZEMÍ PODMÍNĚNO VYDÁNÍM REGULAČNÍHO PLÁNU, ZPRACOVÁNÍM ÚZEMNÍ STUDIE NEBO UZAVŘENÍM DOHODY O PARCELACI .. ..................................................................................................................................13 E. PŘÍPADNÝ POŽADAVEK NA ZPRACOVÁNÍ VARIANT ŘEŠENÍ ..............................13 F. POŽADAVKY NA USPOŘÁDÁNÍ OBSAHU NÁVRHU ÚZEMNÍHO PLÁNU A NA USPOŘÁDÁNÍ OBSAHU JEHO ODŮVODNĚNÍ VČETNĚ MĚŘÍTEK VÝKRESŮ A POČTU VYHOTOVENÍ ......................................................................................................................13 G. POŽADAVKY NA VYHODNOCENÍ PŘEDPOKLÁDANÝCH VLIVŮ ÚZEMNÍHO PLÁNU NA UDRŽITELNÝ ROZVOJ ÚZEMÍ .........................................................................14 Důvod pořízení územního plánu Starý Vestec Územní plán Starého Vestce byl pořízen podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním pláno- vání a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen stavební zákon). Územní plán Starý Vestec byl zastupitelstvem obce Starý Vestec vydán dne 7. 10. 2009 a účinnosti nabyl dne 22. 10. 2009. Zpracovala ho firma in PROJEKT LOUNY ENGINEERING s.r.o., Na Valích 899, 440 01 Louny, pobočka Teplice, Lounská 4, 415 01 Teplice, Ing. arch. Petr Há- jek, ČKA 02198. První zpráva o uplatňování územního plánu Starý Vestec byla zpracována v roce 2013, a byla schválena zastupitelstvem obce Starý Vestec dne 4. 9. 2013. Pro obec Starý Vestec byla zpracována již první změna územního plánu, která se týkala rozšíření stávajícího zemědělského areálu, a s tím souvisejícím rozšířením plochy ochranné zeleně oddělující zemědělský areál od plochy bydlení. Plocha ochranné zeleně byla zvětše- na na úkor plochy pro bydlení, navržené původním územním plánem. Změna č. 1 územního plánu Starý Vestec nabyla účinnosti dne 22. 3. 2014. Změnu zpracovala firma in PROJEKT LOUNY ENGINEERING s.r.o., Na Valích 899, 440 01 Louny; Dům a Město, sdružení archi- tektů, Ing. arch. Petr Brzobohatý, Komornická 12, 160 00 Praha 6, ČKA 00094. Návrh 2. zprávy o uplatňování územního plánu Starý Vestec za období 2014 – 2017 vy- cházel z § 55 odst. 1 stavebního zákona a § 15 vyhlášky č. 500/2006 Sb., o územně analy- tických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen vyhláška). V § 55 odst. 1 stavebního zákona je stanoveno, že pořizovatel předloží zastupitelstvu obce nejpozději do 4 let po vydání územního plánu zprávu o uplatňování územního plánu v uplynulém období. Pořizovatel při zpracování 2. Zprávy o uplatňování územního plánu dospěl k tomu, že je potřeba pro Starý Vestec pořídit nový územní plán. Druhá zpráva o uplatňování územního plánu Starého Vest- ce byla zastupitelstvem obce schválena dne 3. 5. 2017. A.2. Zastupitelstvo obce Starý Vestec na svém Zasedání dne 18. 10. 2017 rozhodlo v bodě č. 57 o pořízení nového územního plánu. Zároveň byl vy- brán jako určený zastupitel starosta obce, pan Zdeněk Moc. Podklady pro zpracování návrhu zadání územního plánu Starý Vestec: - Politika územního rozvoje - Územně analytické podklady (dále jen „ÚAP“) Středočeského kraje - Zásady územního rozvoje (dále jen „ZÚR“) Středočeského kraje - ÚAP obce s rozšířenou působností (dále jen „ORP“) Lysá nad Labem, aktualizace 2016 - Doplňující průzkumy a rozbory pořizovatele Zadání je zpracováno souladu s § 47 odst. 1 a 6 zákona č. 183/2006 Sb., o územním pláno- vání a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen stavební zákon) a § 11 vy- hlášky č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti (dále jen vyhláška). Řešeným územím je katastrální území obce Starý Vestec o celkové výměře 355 ha. K 1. 1. 2017 činil počet obyvatel obce Starý Vestec 164 osob. A. POŽADAVKY NA ZÁKLADNÍ KONCEPCI ROZVOJE ÚZEMÍ Obec Starý Vestec se dle Zásad územního rozvoje Středočeského kraje (dále jen ZÚR) na- chází v OB1 Metropolitní rozvojové oblasti Praha. Jedná se o malé stabilizované sídlo, s mírně klesajícím počtem obyvatel (v letech 2011 – 2017 mezi cca 180 – 164 obyvateli). Starý Vestec je zemědělskou obcí (cca 65 % z výměry katastru tvoří orná půda). Rozvoj ob- ce brzdí nedostatečná veřejná infrastruktura. V obci se buduje vodovod. V Přerově nad La- bem je pro obyvatele Starého Vestce k dispozici lékař a pošta, školu dětí navštěvují pře- vážně v Semicích, ale i v Přerově nad Labem. Kanalizace je napojena na ČOV v Bříství. Z hlediska širších vztahů v území budou respektovány vazby obce Starý Vestec na okolní obce a řešení bude dle potřeby koordinováno s územními plány sousedních obcí (především Přerov nad Labem, Semice a Bříství). A.1. Požadavky na urbanistickou koncepci Urbanistická koncepce územního rozvoje obce se bude odvíjet z historického vývoje sídla, z jeho geografické polohy, dopravní dostupnosti, stavu a kapacity veřejné infrastruktury. Obec Starý Vestec se nachází na křižovatce komunikací II. třídy. Přímo obcí prochází silnice II. třídy: ve směru sever jih silnice II/272, a ve směru východ – západ silnice II/611. Jižně, mimo katastrální území obce se nachází dálnice D11 Praha – Hradec Králové. Zástavba obce se rozvíjela především ve směru východ - západ podél silnice II/611. Na se- verním i jižním okraji zástavby jsou areály zemědělské a jiné výroby (drogistické zboží). V územním plánu bude vymezeno zastavěné území obce v souladu s § 58 stavebního záko- na, a jeho vymezení bude odůvodněno. Dosavadní urbanistická koncepce bude zachována – bude respektován stávající charakter sídla. Územní plán (dále jen „ÚP“) prověří zastavitelné plochy ve stávajícím územním plánu obce Starý Vestec a ve změně č. 1. Lokality pro rozvoj obce budou navrženy tak, aby nedošlo k narušení urbanistické koncepce, životního prostředí ani krajinného rázu. Zastavitelné plochy budou vymezeny především ve vazbě na zastavěné území a v maximálně možné míře budou využity proluky v zastavěném území. Plochy pro bydlení budou vymezeny úměrně s ohledem na velikost a potřeby obce, navržený rozvoj obce bude výpočtem řádně odůvodněn. Zastavitelné plochy pro bydlení situované u silnic, nebo u budoucích silnic, budou navrženy tak, aby byly splněny limitní hladiny hluku z dopravy ve vnitřních chráněných prostorách staveb a ve venkovním chráněném prostoru staveb. Návrh bude vycházet ze stávajícího územního plánu Starého Vestce. A.2. Požadavky na ochranu a rozvoj hodnot území Územní plán bude chránit stávající hodnoty obce – přírodní, kulturní i civilizační (kapli v jižní části návsi, kříž na návsi u potoka, pomník padlých z 1. sv. války 1914 – 1918 umístěný na návsi). Územní plán bude chránit prostředí ploch bydlení, navrhne územní rozvoj úměrný velikosti a významu sídla v území. Cílem je chránit a rozvinout stávající veřejnou infrastrukturu území; zajistit ochranu a rozvoj veřejných prostranství, dopravní a technické infrastruktury. Chránit plochy veřejné zeleně. Zajistit podmínky pro možnosti rozvoje občanské vybavenosti a slu- žeb, zajistit podmínky pro zvýšení počtu pracovních míst, zajistit podmínky pro příliv mladých rodin s dětmi. A.3. Požadavky na koncepci veřejné infrastruktury Dopravní infrastruktura Starým Vestcem prochází silnice II. třídy 272 a 611. Ve Staré Vestci jsou autobusové za- stávky linek ROPID č. 398 Praha, Černý Most – Poděbrady žel. st., a č. 411 Český Brod, žel. st. – Lysá nad Labem žel. st., které zajišťují dopravní spojení s okolím. Obcí prochází žlutá turistická značka, která vede od motorestu v Kersku do Přerova nad La- bem, na Přerovskou hůru. V grafické části, v koordinačním výkresu, budou uvedena čísla silnic II. třídy a vyznačena jejich ochranná pásma v souladu s ustanovením § 30 zákona o pozemních komunikacích, která limitují využití ploch. Pro určení silničního pásma není rozhodující vymezené zastavěné území dle stavebního zákona, ale řídí se citovaným paragrafem zákona o pozemních komu- nikacích. Řešení dopravní infrastruktury musí odpovídat Vyhl. č. 501/2006 Sb., o obecných technic- kých požadavcích na využití území – ustanovení § 9 a § 2. Rozvojové lokality musí splňovat požadavky pro připojení podle ust. § 10 zákona o pozemních komunikacích; počet připojení na komunikaci omezit na minimum (např. jednou obslužnou komunikací). Důsledně bude řešena pěší doprava (vymezení ploch pro budování chodníků) a územní rezervy potřebné pro zjištění dopravní obslužnosti. Podmínky pro využití území budou nastaveny tak, aby bylo možné v celé obci v rámci komu- nikací umístit chodníky, a na pozemku parc. č. 14/1 v k.ú. Starý Vestec v parkovací ploše ve středu obce vybudovat nové zvýšené nástupní ostrůvky autobusových zastávek, včetně za- střešení. Zásobování vodou V obci Starý Vestec se buduje vodovod, v rámci sdružené stavby Mikroregionu Polabí. ÚP navrhne způsob zásobování pitnou vodou rozvojových lokalit, včetně vyhodnocení kapacity, spotřeby vody a tlakových poměrů. ÚP bude řešit problematiku zajištění požární vody a nou- zového zásobování obyvatelstva pitnou vodou. Kanalizace a čištění odpadních vod ÚP prověří stávající koncepci zneškodňování odpadních vod na čistírnu odpadních vod v Bříství, prověří možnost napojení rozvojových lokalit na stávající kanalizační systém a na- vrhne systém odkanalizování rozvojových lokalit. Dešťové vody je třeba pro zachování odto- kových poměrů v maximální možné míře zdržovat na pozemku a vsakovat. Elektrorozvody Návrh ÚP prověří stávající systém zásobování elektrickou energií, posoudí jeho kapacitu a dle potřeb rozvoje území navrhne jeho rozvoj a prověří možnost napojení rozvojových lokalit včetně vyhodnocení kapacity. V místech případného střetu záměru zastavitelných ploch a ochranného pásma elektrického vedení VN bude navrženo řešení tohoto střetu. Zásobování plynem Obec není plynofikována. Územní plán prověří potřebu a možnosti plynofikace obce. Zásobování teplem V řešeném území se nenachází centrální tepelný zdroj. ÚP prověří možnost vytápění využí- váním ekologicky vhodných paliv jako je plyn, dřevní hmota, individuální systémy využívající sluneční energii, elektřina, tepelná čerpadla, případně jiné alternativní zdroje vytápění. Pro systémy využívající sluneční energii přednostně stanovit návrhem ÚP umístění na střechách objektů. Spoje, telekomunikace, radiokomunikace Obec Starý Vestec je dostatečně pokryta telefonním signálem. Přes území prochází radiore- léový paprsek, který bude zanesen ve výkresové části územního plánu. V ÚP zohlednit stá- vající telekomunikační zařízení, radioreléové trasy a jejich ochranná pásma. V ÚP budou stanoveny podmínky pro umísťování vysílačů vzhledem k ochraně krajinného rázu. Nakládání s odpady Systém odstraňování odpadů je v řešeném území stabilizovaný a bude v ÚP respektován, zakládání nových skládek se v území nepředpokládá. V obci jsou vyčleněna místa pro kon- tejnery na tříděný odpad. Občanské vybavení a veřejná prostranství Územní plán posoudí a vyhodnotí kapacity a charakter občanského vybavení s ohledem na návrhovou koncepci rozvoje obce. ÚP stanoví celkovou koncepci občanského vybavení a veřejných prostranství. Ve Starém Vestci se nenachází v podstatě žádná veřejná infrastruktura, což je dáno i malým počtem obyvatel. Občané Starého Vestce využívají veřejné služby, které se nabízejí v okolních obcích. Vzhledem k dobrému napojení na silniční síť vyjíždí mnoho obyvatel za prací, občanskou vybaveností a za službami mimo obec. Obec se tak stává noclehárnou. Územní plán prověří plochy veřejné infrastruktury v obci a případně navrhne jejich rozšíření. Nová zařízení lze v případě konkrétních záměrů umístit i v plochách bydlení, pokud nebudou snižovat kvalitu prostředí a pohodu bydlení. A.4. Požadavky na koncepci uspořádání krajiny Bude prověřeno plošné a prostorové uspořádání nezastavěného území, zejména ploch vod- ních, zemědělských a lesních s vymezením ploch změn v krajině a stanovením podmínek její prostupnosti. ÚP bude svým řešením podporovat zachování krajinného rázu. Pro funkční a rozvojové plo- chy budou stanoveny podmínky prostorového uspořádání s ohledem na okolní uspořádání včetně podmínek ochrany krajinného rázu (např. výšková regulace zástavby, koeficient vyu- žití pozemku). V nezastavěném území bude prověřena možnost umísťování staveb a zaříze- ní a jiných opatření podle § 18 odst. 5 stavebního zákona a prověření bude promítnuto do regulativů funkčních ploch při stanovení podmínek. Pozemkové úpravy Pro katastrální území Starého Vestce se zatím nechystá projekt pozemkových úprav. Po- zemkové úpravy byly zahájeny v sousedním Přerově nad Labem a v Semicích. Ochrana krajiny a ÚSES Návrhem ÚP respektovat přírodní hodnoty v území: významné krajinné prvky ze zákona – zejména lesy, dále respektovat lokální územní systém ekologické stability (ÚSES). Návrhem ÚP budou vytvářeny podmínky pro jejich ochranu a rozvoj a posilování ekologické stability území a ochranu přírody. Návrh ÚP stanoví základní podmínky ochrany krajinného rázu území, bude respektovat další krajinářsko-urbanistické hodnoty území, přírodní a kulturní (stavební) dominanty a dálkové pohledy, historické stopy v krajině (křížky a jiné sakrální stavby apod.), které dotváří obraz obce. Nové zastavitelné plochy budou zejména využívat proluky v zastavěném území a bezpro- středně navazovat na zastavěné území, tak aby byl minimalizován zábor volné krajiny a za- bráněno fragmentaci krajiny. V okrajových částech obce je nutné respektovat tradiční hodno- ty a měřítka v krajině. Územním plánem bude řešeno a posíleno opatření pro zlepšení obra- zu krajiny z hlediska začlenění velkých výrobních a skladovacích areálů. Ochrana zemědělského a lesního půdního fondu Starý Vestec je zemědělskou obcí. Podíl orné půdy z celkové výměry katastru tvoří ve Starý Vestci asi 65 %. Jako přírodní hodnotu chránit také zemědělskou půdu, zejména půdy zařa- zené do I. a II. třídy ochrany, a vytvořit opatření zamezující vodní a větrné erozi a jiným de- gradujícím účinkům. Budou dodrženy zásady ochrany zemědělského půdního fondu - § 4 a § 5 zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, v platném znění. V případě nezbytného odnětí zemědělského půdního fondu (ZPF) je nutné nenarušovat or- ganizaci a obhospodařování zemědělského půdního fondu a pro zábory odnímat jen nejnut- nější plochu zemědělské půdy. Zábor nejkvalitnější zemědělské půdy je přípustný výjimečně, a to pouze v odůvodněných případech, kdy veřejný zájem výrazně převažuje nad veřejným zájmem ochrany zemědělského půdního fondu. V předloženém návrhu územního plánu Starý Vestec budou navržené lokality doloženy kon- krétními údaji o výměře, kultuře a bonitovaných půdně ekologických jednotkách a z grafických příloh bylo zřejmé vymezení zastavěného případně dříve schváleného zastavi- telného území. Požadované podklady musejí být zpracovány ve smyslu zásad ochrany ZPF, uvedených v ust. § 4 zákona a § 3 a 4 vyhlášky č. 13/1994 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti zákona o ochraně ZPF. V souladu s § 53 odst. 5 písm. f) stavebního zákona požaduje vyhodnocení účelného využití zastavěného území a vyhodnocení potřeby vymeze- ní nových zastavitelných ploch. Pozemky určené k plnění funkcí lesa tvoří ve Starém Vestci 26 % z výměry katastru, ale na- chází se na východním okraji katastrálního území, je součástí lesního komplexu u Kerska. Minimalizovat zábor pozemků určených k plnění funkcí lesa, zvážit zvýšení ploch lesa v ná- vaznosti na dotváření územního systému ekologické stability. V návrhu územního plánu Starého Vestce se nepředpokládá dotčení pozemků určených k plnění funkcí lesa. Pokud by k záboru lesních pozemků přesto došlo, bude zdůvodněno nejvhodnější řešení, vyhodnoce- ny předpokládané důsledky řešení, navržena alternativní řešení, provedena identifikace loka- lit čísly pozemků. Pokud bude navrhováno zalesnění ZPF je nutné prokázat nevhodnost odnímaných půd pro zemědělské využití (např. pozemky svažité, znehodnocené apod.). Respektovat ochranné pásmo lesů pro zajištění jeho hospodářských a ekostabilizačních funkcí. Možné nové plochy zástavby ve vzdálenosti menší, než je cílová výška porostů, jsou obecně vnímány jako pře- kročení limitů využití území, které je nežádoucí. Ochrana ovzduší Obytná zástavba bude umístěna v dostatečné vzdálenosti od ploch pro výrobu a průmysl či jiných činností, které by ji mohly negativním způsobem ovlivňovat, zejména z důvodu před- cházení problémům obtěžování obyvatel hlukem, emisemi, dopravou a zápachem. Pokud bude do areálů začleněn stacionární zdroj znečišťování ovzduší, je jeho provozovatel povi- nen dodržovat legislativu i v oblasti ochrany ovzduší. V případě, že se bude jednat o nový vyjmenovaný stacionární zdroj dle přílohy č. 2 k zákonu, vydává příslušný krajský úřad, dle § 11 odst. 2 zákona, k těmto stacionárním zdrojům z hlediska ochrany ovzduší závazná sta- noviska k umístění, stavbě a ke změně stavby, k řízením podle jiného právního předpisu (např. dle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, v platném znění) + povolení provozu. V případě, že se bude jednat o nevyjmenovaný stacionární zdroj (neu- vedený v příloze č. 2 k zákonu), požádá provozovatel tohoto stacionárního zdroje v souladu s § 11 odst. 3 zákona o vydání závazného stanoviska k územnímu a stavebnímu řízení a k řízení o vydání kolaudačního souhlasu z hlediska ochrany ovzduší příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností. Sídelní zeleň Bude prověřen stávající stav systému zeleně a jeho vhodné doplnění a to jak návrhem no- vých potřebných ploch, tak i stanovením regulativů k funkčním plochám, které existenci zele- ně umožňují (zejména dopravní plochy, plochy bydlení a občanské vybavenosti, průmyslové plochy). Bude prověřeno vymezení ploch zeleně kolem současných ploch výroby, zejména mezi nimi a obytnou zástavbou s funkcí clonnou, protiprachovou a protihlukovou. Prostupnost krajiny Současná prostupnost krajiny bude zachována a návrh ÚP prověří možnost zajištění zlepše- ní této prostupnosti, zejména obnovu historických cest pro pěší, cyklo, agro a hipo turistiku, s návazností na území sousedních obcí a prověří možnost založení doplňující liniové zeleně. Ochrana vodního režimu V řešeném území se nachází vodní tok Kounický potok a dále zde pramení Semický potok a jeho přítoky. Potoky nemají stanovena záplavové území. Ochrana ložisek nerostných surovin V řešeném území nejsou sesuvná území ani poddolovaná území. Nenachází se zde ani žádné ložisko, dobývací prostor ani chráněné ložiskové území, které by bylo nutné respekto- vat. A.5. Upřesnění požadavků vyplývajících z PÚR Obec Starý Vestec je dle Politiky územního rozvoje České republiky (PÚR ČR), schválené usnesením vlády České republiky č. 929 ze dne 20. července 2009, ve znění Aktualizace č. 1 PÚR ČR schválené usnesením vlády České republiky č. 276 ze dne 15. dubna 2015, součástí rozvojové oblasti „OB1 Metropolitní rozvojová oblast Praha“, vymezené územími obcí ze správního obvodu obecního úřadu obce s rozšířenou působností Lysá nad Labem. PÚR ČR stanovuje v kap. 2.2. Republikové priority, odst. 14 – 32, obecné republikové priority územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území. Územním plánem Starého Vestce se požaduje prověření respektování těchto obecných republikových priorit územního plánování. A.6. Upřesnění požadavků vyplývajících ze ZÚR Zastupitelstvo Středočeského kraje rozhodlo o vydání Zásad územního rozvoje Středočes- kého kraje (ZÚR SK) dne 19. 12. 2011 usnesením č. 4-20/2011/ZK. ZÚR SK byly vydány formou opatření obecné povahy dne 7. 2. 2012 a nabyly účinnosti dne 22. února 2012. Dle ZÚR SK zasahují do řešeného území obce Starý Vestec následující jevy: - Přeložka silnice II/272 (veřejně prospěšná stavba D143) - Ochranné pásmo nadregionálního biokoridoru - Vrt VP0509 ČHMÚ a jeho ochranné pásmo - Významný radioreleový paprsek. Územním plánem Starý Vestec budou prověřeny Priority územního plánování kraje pro zajiš- tění udržitelného rozvoje kraje, které jsou uvedeny v ZÚR: (12) ZÚR stanovují tyto úkoly pro územní plánování: d) ověřit rozsah zastavitelných ploch v sídlech a stanovit směry jejich využití s ohledem na kapacity obsluhy dopravní a technickou infrastrukturou, na možnosti rozvoje občanského vybavení (jmenovitě veřejného vybavení), limity rozvoje území a ochranu krajiny ZÚR stanovují tyto zásady pro zajištění ochrany území s přírodními hodnotami a možného rozvoje těchto území: (197) Přírodními hodnotami území kraje se rozumí: h) významné krajinné prvky mimo území chráněných krajinných oblastí – ve Starém Vestci jen VKP ze zákona i) skladebné části územních systémů ekologické stability (ÚSES) - ve Starý Vestci pouze lokální, a ochranné pásmo nadregionálního biokoridoru. (198) ZÚR stanovují tyto zásady pro zajištění ochrany území s přírodními hodnotami a mož- ného rozvoje těchto území: a) respektovat ochranu výše uvedených přírodních hodnot; b) chránit a podporovat plnění krajinných funkcí souvisejících s přírodními hodnotami (ochra- na biodiverzity a pozitivních charakteristik krajinného rázu, ekostabilizační a retenční funkce, trvale udržitelné využívání vodních zdrojů, ochrana nerostného bohatství, apod.); e) výškové stavby (větrné elektrárny apod.) umisťovat v souladu s ochranou krajinného rázu. Při umisťování ostatních staveb a zařízení, které mohou díky svým plošným parametrům narušit pozitivní charakteristiky krajinného rázu tento vliv hodnotit studií krajinného rázu a negativní dopady eliminovat; j) při vytváření lokální úrovně ÚSES respektovat ochranu a šetrné využití přírodních zdrojů. ZÚR stanovují následující cílové charakteristiky krajiny: Krajina relativně vyvážená N11. ZÚR vymezují krajinu relativně vyváženou v územích odpovídajícím těmto charakteristikám: a) relativně pestrá skladba zastoupených druhů pozemků; b) nepřevažují ani ekologicky labilní ani ekologicky stabilní plochy. (219) ZÚR stanovují tyto zásady pro plánování změn v území a rozhodování o nich: a) dosažení relativně vyváženého poměru ekologicky labilních a stabilních ploch; b) změny využití území nesmí narušit relativně vyváženou krajinu nebo zabránit dosažení vyváženého stavu. A.7. Upřesnění požadavků vyplývajících z ÚAP Dle územně analytických podkladů pro ORP Lysá nad Labem, aktualizace 2016, leží Starý Vestec na křižovatce dvou silnic druhých tříd, poblíž dálnice Praha – Hradec Králové. Obec je tak poznamenána zvýšeným hlukem a prašností z komunikací. Lesnatost je sice v rámci ORP nadprůměrná (25,8 %), ale les se nachází daleko od zástavby na východním okraji ka- tastru, je součástí lesního komplexu Kerska. V obci jsou dvě větší zemědělské firmy a jedna firma s drogistickým zbožím. V obci je i restaurace, motorest a autoservis. V obci provedena plynofikace. V současné době probíhá stavba vodovodu. Do školy jezdí děti většinou do Se- mic, lékaře a poštu mají v Přerově nad Labem. Počet obyvatel v letech 2007 až 2017 kolísal mezi cca 191 – 164 obyvateli. V ÚAP Lysá nad Labem z roku 2016 jsou v kapitole 5.3 „Konkrétní problémy, uváděné pro jednotlivé obce k řešení v ÚPD, resp. změny ÚPD v obci“ shrnuty pro Starý Vestec následu- jící údaje: - Starý Vestec vydal územní plán v říjnu 2009 - v březnu 2014 nabyla účinnosti Změna č. 1 územního plánu - 4. 9. 2013 schválilo ZO Starý Vestec Zprávu o uplatňování územního plánu v uplynulém období. Největším nadmístním urbanistickým problémem v obci je přetrvávající negativní vliv dopravy na silnici II / 611 na obytnou zástavbu. Důsledkem je, že více jak 1/3 obytných domů Starého Vestce je postižena nadměrným hlukem z dopravy. Z územně analytických podkladů nevyplývají žádné problémy k řešení. A.8. Upřesnění dalších požadavků Požadavky vyplývající ze zvláštních právních předpisů: Památková péče V katastrálním území obce Starý Vestec se nenachází žádná kulturní památky. Na návsi se se nachází kaplička a křížek. Podle zákona o památkové péči má stavebník povinnost oznámit svůj stavební záměr (týká se i bouracích prací) s dostatečným časovým předstihem Archeologickému ústavu Akademie věd. Státní energetická inspekce: Budou respektovány především požadavky § 46, § 68, § 69, a § 87 zákona č. 458/2000 Sb., energetického zákona. Ochrana veřejného zdraví Řešit možné negativní dopady z dopravy na prostředí obytných zón a navrhnout jejich elimi- naci. Přiměřeným způsobem zajistit eliminaci negativních dopadů areálů zemědělské výroby a ploch výroby a skladování na hygienu prostředí, především obytných zón. Protipožární ochrana ÚP Starý Vestec bude respektovat odběrná místa požární vody. Bude řešeno zajištění dosta- tečného množství požární vody v nových rozvojových plochách. Přístupové komunikace mu- sí splňovat podmínky pro příjezd a přístup požární techniky a integrovaného záchranného systému. Civilní ochrana a havarijní plánování Stávající systém civilní ochrany obyvatelstva je stabilizován. ÚP Starý Vestec bude řešit po- žadavky civilní ochrany dle § 20 vyhlášky č. 380/2002 Sb. Ministerstva vnitra, k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva. Konkrétní požadavky, které by mohly ovlivnit řešení územního plánu, budou do zadání zahrnuty na základě požadavků příslušného dotčeného orgánu. Obrana a bezpečnost státu Celé správní území obce Starý Vestec se nachází v území v ochranném pásmu leteckých zabezpečovacích zařízení MO ČR (jev 103), které je nutno respektovat podle ustanovení § 37 zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání, podle ustanovení § 175 odst. 1 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu. Je nutné začlenit toto území do textové a grafické části návrhu např. formou následujícího textové poznámky pod legendu koordinačního výkresu: „Celé správní území je situováno v ochranných pásmech leteckých zabezpečovacích zařízení Ministerstva obrany“ a dodržet ustanovení § 175 zákona č. 183/2006 Sb, že pro následující vyjmenované druhy staveb je pro vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení vždy nutné souhlasné stanovisko MO ČR: 1) Návrhy ÚPD a návrhy na vydání územního rozhodnutí o chráněném území nebo o ochranném pásmu. 2) Výstavba, rekonstrukce a likvidace železničních tratí, vleček a nakládacích ramp. Vý- stavba a rekonstrukce dálnic, silniční sítě I. – II. třídy. 3) Výstavba, rekonstrukce a likvidace letišť všech druhů, včetně jejich ochranných pá- sem a přidružených objektů a zařízení. 4) Výstavba a rekonstrukce rozvodů elektrické energie od 22 kV výše. 5) Trhací práce, výstavba, rekonstrukce dolů, lomů s použitím elektrického roznětu. 6) Výstavba radioelektrických a telekomunikačních zařízení vyzařující elektromagnetic- kou energii všeho druhu (radiové vysílače, TV, TVP základnové stanice radioteleko- munikačních sítí, radioreleová stanice, radiolokační, radionavigační, telemetrická za- řízení) včetně jejich anténních systémů a nosičů (i těch, jejichž stavba je povolována na základě oznámení) a požadovaných ochranných pásem. 7) Výstavba a rekonstrukce objektů, konstrukcí a zařízení vyšších než 30 metrů nad te- rénem a staveb jevících se jako dominanta v otevřeném terénu. 8) Výstavba větrných a fotovoltaických elektráren. Požadavky obce Starý Vestec: Podle § 5 odst. 6 stavebního zákona jsou obce a kraje povinny soustavně sledovat uplatňo- vání územně plánovací dokumentace a vyhodnocovat je podle tohoto zákona. Dojde-li ke změně podmínek, na základě kterých byla územně plánovací dokumentace vydána, jsou povinny pořídit změnu příslušné územně plánovací dokumentace. V tomto případě došlo ke změně zákonů a ke změně mapového podkladu. 1. zkreslení územního plánu nad novým mapovým pokladem 2. aktualizace hranice zastavěného území, odůvodnění 3. doplnění a opravu chybného zakreslení limitů využití území, které nemají konkrétní vliv na možnost rozvoje obce Starý Vestec (hranice OP NRBK a trasa RR paprsku) 4. aktualizace limitů využití území dle ÚAP ORP Lysá nad Labem 2016 5. vypuštění částí územního plánu, které již nemohou být jeho obsahem, v souvislosti s novelizovanými právními předpisy (podrobné podmínky regulace a předkupní práva) 6. uvedení do právního stavu doplňkové stavby pro polní letiště, jako plochu sportu a rekre- ace. Na zasedání zastupitelstva Starého Vestce dne 18. 10. 2017 stanovilo zastupitelstvo priority, které se týkají především dopravy, ale které nelze vzhledem k jejich velké podrobnosti v územním plánu zobrazit. Jedná se především o dopravní opatření v obci ke snížení rych- losti projíždějících vozidel a snížení hlučnosti, vybudování chodníků a zvýšeného ostrůvku autobusové zastávky. Též navrhovaná rekonstrukce veřejného osvětlení jde nad rámec po- drobnosti územního plánu. Přeložka silnice II/272 bude územním plánem převzata ze Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. B. POŽADAVKY NA VYMEZENÍ PLOCH A KORIDORŮ ÚZEMNÍCH REZERV A NA STA- NOVENÍ JEJICH VYUŽITÍ, KTERÉ BUDE NUTNO PROVĚŘIT Požadavky na vymezení ploch a koridorů územních rezerv se nestanovují. Případně budou doplněny na základě projednání návrhu zadání územního plánu. C. POŽADAVKY NA PROVĚŘENÍ VYMEZENÍ VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÝCH STAVEB, VE- ŘEJNĚ PROSPĚŠNÝCH OPATŘENÍ A ASANACÍ, PRO KTERÉ BUDE MOŽNÉ UPLATNIT VYVLASTNĚNÍ NEBO PŘEDKUPNÍ PRÁVO PÚR ani ZÚR nevymezuje v katastrálním území Starý Vestec žádné veřejně prospěšné stavby ani žádná veřejně prospěšná opatření. Územním plánem nebudou vymezovány veřejně prospěšné stavby, veřejně prospěšná opat- ření a asanace, pro které bude možné uplatnit předkupní právo. Potřebnost vymezení veřejně prospěšných staveb, veřejně prospěšných opatření a asanací, pro které bude možné uplatnit vyvlastnění, bude prověřena, případně vyplyne z navrhovaného řešení (pro dopravní a technickou infrastrukturu, případně pro občanské vybavení). D. POŽADAVKY NA PROVĚŘENÍ VYMEZENÍ PLOCH A KORIDORŮ, VE KTERÝCH BU- DE ROZHODOVÁNÍ O ZMĚNÁCH V ÚZEMÍ PODMÍNĚNO VYDÁNÍM REGULAČNÍHO PLÁNU, ZPRACOVÁNÍM ÚZEMNÍ STUDIE NEBO UZAVŘENÍM DOHODY O PARCE- LACI Z PÚR ani ZÚR nevyplývají v tomto směru žádné požadavky. Posouzena bude nutnost u vybraných souvislých ploch bydlení umožňujících výstavbu více objektů rodinného bydlení stanovit podmínku pro rozhodování v území - zpracování územní studie, nebo regulačního plánu k prověření zejména dopravního napojení, řešení technické infrastruktury, veřejných prostranství, dělení pozemků a stanovení podrobnějších zásad pro- storového uspořádání. V dosud platném územním plánu Starého Vestce byl dán požadavek na zpracování regulač- ního plánu, který mohl být i na žádost. Jednalo se o regulační plán pro plochy SV - Z2 a SV - ZM3. Výstavba je v této lokalitě možná až po realizaci přeložky silnice II/272. Územní plán prověří toto řešení. Pokud bude zachováno podmínění rozhodování v tomto území regulač- ním plánem, bude územní plán obsahovat zadání regulačního plánu. V případě potřeby (zejména ve vztahu k budování dopravní a technické infrastruktury) bude stanoveno pořadí změn v území - etapizace. E. PŘÍPADNÝ POŽADAVEK NA ZPRACOVÁNÍ VARIANT ŘEŠENÍ Z PÚR ani ZÚR nevyplývají v tomto směru žádné požadavky. Územní plán nebude zpraco- váván ve variantách. F. POŽADAVKY NA USPOŘÁDÁNÍ OBSAHU NÁVRHU ÚZEMNÍHO PLÁNU A NA USPOŘÁDÁNÍ OBSAHU JEHO ODŮVODNĚNÍ VČETNĚ MĚŘÍTEK VÝKRESŮ A PO- ČTU VYHOTOVENÍ Z PÚR ani ZÚR nevyplývají v tomto směru žádné požadavky. Požaduje se vypracování obsahu a odůvodnění územního plánu dle přílohy č. 7 k vyhlášce č. 500/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Územní plán Starý Vestec bude obsahovat: Návrh: Textová část v rozsahu části I. přílohy č. 7 vyhlášky č. 500/2006 Sb. Grafická část: Výkres základního členění 1 : 5 000 Hlavní výkres 1 : 5 000 Výkres veřejně prospěšných staveb, opatření a asanací 1 : 5 000 dle potřeby koncepce veřejné infrastruktury v samostatném výkresu 1 : 5 000 Odůvodnění: Textová část v rozsahu části II. přílohy č. 7 vyhlášky č. 500/2006 Sb. Grafická část: Koordinační výkres 1 : 5 000 Výkres širších vztahů 1 : 50 000 Výkres předpokládaných záborů půdního fondu 1 : 5 000 Podkladem výkresů grafické části, kromě výkresu širších vztahů, bude státní mapové dílo – katastrální mapa, aktuální stav. Geodetickým referenčním systémem bude souřadnicový systém Jednotné trigonometrické sítě katastrální (S-JTSK). Struktura ploch s rozdílným způsobem využití území a jejich regulativy budou navrženy pro- jektantem s ohledem na vyhl. č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, v platném znění. Dále budou plochy definovány v souladu se standardem pro zpracování územních plánů v GIS - MINIS (Metodika „MINIS - Minimální standard pro digitální zpraco- vání územních plánů v GIS“ vydanou Středočeským krajem) ve verzi platné k datu zpraco- vání návrhu, případné oprávněné odchylky budou odůvodněny. Výkresy budou obsahovat jevy zobrazitelné v daném měřítku jednotlivých výkresů. Regulace bude vyjádřena stanovením podmínek pro využití ploch s rozdílným způsobem využití s určením převažujícího účelu využití (hlavní využití), přípustného využití, nepřípust- ného využití, popřípadě podmíněně přípustného využití těchto ploch a podmínek prostorové- ho uspořádání, včetně základních podmínek ochrany krajinného rázu. Návrh územního plánu včetně odůvodnění bude předán v tomto počtu vyhotovení: - pro společné jednání podle § 50 stavebního zákona: 3 vyhotovení - pro veřejné jednání podle § 52 stavebního zákona: 2 vyhotovení - pro vydání územního plánu § 54 stavebního zákona 3 vyhotovení Součástí každého tištěného vyhotovení územního plánu bude datový nosič obsahující texto- vou část ve formátu .doc a .pdf, grafickou část, ve formátu .jpg, .png nebo .pdf o velikosti max. 8 MB. Čistopis územního plánu bude předán pro potřeby pořizovatele též ve formátu .shp nebo .dgn, případně .dwg., včetně metadat. V souladu s § 165 stavebního zákona ve znění po novele zákona č. 225/2017 Sb., se územ- ní plán poskytuje krajskému úřadu Středočeského kraje: 1) v digitální podobě výstupů textové a grafické části (textová část - doporučeno .pdf, grafická část - požadováno .pdf/.tiff v bitové hloubce 400 dpi), pro zajištění zveřejnění dokumentace v mapové aplikaci – zajištění dálkového přístupu (§ 165 odst. 3 stavebního zákona) 2) elektronická verze územně plánovací dokumentace ve verzi strojově čitelného for- mátu (za nejvhodnější strojově čitelný formát kraj doporučuje export dat zasílat ve formátu XML, případně v souborové geodatabázi) (§ 165 odst. 1 stavebního zákona). G. POŽADAVKY NA VYHODNOCENÍ PŘEDPOKLÁDANÝCH VLIVŮ ÚZEMNÍHO PLÁNU NA UDRŽITELNÝ ROZVOJ ÚZEMÍ Z PÚR ani ZÚR nevyplývají v tomto směru žádné požadavky. V ÚP se nepředpokládá vytvá- ření územních podmínek pro realizaci záměrů, které by samostatně či kumulativně v rámci koncepce ÚP vyžadovaly vyhodnocení vlivů na životní prostředí. Na území se nenacházejí evropsky významné lokality či ptačí oblasti a z tohoto důvodu nemůže mít návrh ÚP Starý Vestec na tyto lokality a oblasti vliv. Územím procházejí pouze lokální Územní systémy eko- logické stability (převážně nefunkční po orné půdě). Území se nachází v ochranném pásmu nadregionálního biokoridoru. Nevyžaduje se proto ani vyhodnocení vlivů ÚP na udržitelný rozvoj území.